Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Pesakit Dalam Pemulihan : Apa Benar Berlaku Semasa Rawatan Penagih Dadah

pemulihan dadah
Pesakit Dalam Pemulihan : Apa Benar Berlaku Semasa Rawatan Penagih Dadah

Pesakit Dalam Pemulihan : Apa Benar Berlaku Semasa Rawatan Penagih Dadah
| Kehidupan seharian dalam program pemulihan untuk pesakit yang dimasukkan ke hospital tidak menyerupai cara yang ditunjukkan dalam rancangan TV realiti. Walaupun pemulihan bukan "keseronokan dan permainan", ia boleh menjadi baik memperbudak dan bersenang-senang apabila didekati dari perspektif yang betul. Sekiranya anda atau seseorang yang anda suka menghadiri program kemasukan ke hospital, anda berkemampuan untuk berteman seumur hidup, berjumpa dengan ahli terapi yang kuat, belajar banyak, menangis sedikit, ketawa sering dan yang paling penting, mengubah hidup anda selamanya dengan meletakkan pemulihan anda terlebih dahulu.

Dalam artikel ini kita akan membincangkan perkara yang sering terjadi di pusat pemulihan untuk pesakit yang dimasukkan ke hospital untuk penagihan dadah atau alkohol. Kami akan merangkumi segala-galanya dari makanan dan pekerjaan untuk ubat-ubatan dan terapi, komunikasi dengan rakan-rakan dan keluarga, kaunselor yang mereka tahu dan aktiviti harian di mana mereka mengambil bahagian. Kami juga akan memberitahu anda sedikit tentang apa yang boleh anda harapkan pada hari pertama anda dan perkara yang anda perlu lakukan semasa anda pergi.

Sebaik sahaja anda memahami apa yang sebenarnya berlaku semasa rawatan dadah, anda akan melihat bahawa ia sebenarnya adalah cara yang berkesan dan menarik untuk membersihkan dan tetap bersih untuk hidup.

Anda mesti menyahtoksik sebelum menghadiri pemulihan hospital

Detoksifikasi tidak seburuk yang anda fikirkan

Kecuali pusat hospital yang anda ada mempunyai pusat detoksifikasi perubatan dalaman, anda mesti melalui detoksifikasi sebelum dimasukkan. Ini kerana penting bahawa semua ubat tidak lagi secara fizikal dalam sistem anda. Bagi kebanyakan orang, ini mengambil masa kira-kira 5 hingga 10 hari, tetapi dalam beberapa kes detoksifikasi boleh bertahan sehingga 2 minggu.

Semasa detoksifikasi, anda akan dinilai secara perubatan untuk menentukan bahan-bahan yang telah anda gunakan, dalam kuantiti dan berapa lama. Maklumat ini penting kerana dalam kes-kes yang jarang berlaku, ia boleh menjadi berbahaya untuk menarik diri dari bahan kimia tertentu seperti alkohol atau benzodiazepine.

Kerana proses detoksifikasi fisiologi dan pengeluaran seterusnya boleh menjadi tidak selesa, gejala-gejala akan ditangani sesuai, walaupun dengan ubat-ubatan. Kami juga boleh menyediakan pelbagai terapi untuk membantu menangani emosi dan keinginan yang sukar untuk ubat-ubatan yang berlaku semasa pengeluaran. Terapi-terapi ini turut terjejas untuk membantu anda mempersiapkan rawatan hospital.

Proses masuk dan kemasukan

Apa yang berlaku pada kali pertama anda menerima rawatan di hospital?

Apabila anda tiba untuk menerima rawatan di pusat pengasingan, anda akan mendaftar dengan pakar kemasukan. Dalam banyak kes, ini akan menjadi orang yang anda telah bercakap melalui telefon atau mungkin bertemu sendiri. Kami akan menanya beberapa soalan asas tentang pengalaman detoksifikasi anda dan bagaimana anda merasakan masa ini, dan kami akan berbincang dengan anda apa-apa cadangan atau pilihan rawatan yang disyorkan oleh doktor atau terapi di pusat detoksifikasi.

Kerana kesihatan anda menjadi keutamaan, anda akan dinilai secara perubatan dengan cepat; iaitu: tekanan darah, suhu, dan lain-lain Ubat anda sekarang akan dibincangkan dan dimasukkan ke dalam pelan rawatan anda, dan sebarang keperluan istimewa akan ditangani pada masa ini.

Adalah penting untuk diingat bahawa semua kakitangan yang anda ketahui sepanjang penginapan anda dalam program kemasukan ke hospital didedikasikan untuk perkara yang sama: pemulihan anda. Walaupun anda tidak menyukai seseorang atau hanya menggosok dengan cara yang salah, mereka masih berdedikasi untuk membantu anda. Hakikatnya ialah kebanyakan mereka telah berada di tempat anda sekarang, jadi beri peluang kepada mereka dan anda akan mendapati bahawa anda boleh mengubah fikiran anda.

Walau apa pun, jujur ​​dengan kakitangan semasa proses kemasukan dan kemasukan, dan jika anda tidak pasti sesuatu atau mempunyai soalan, pastikan anda bertanya.

Selepas mesyuarat kemasukan asas, anda akan diberikan lawatan ke kemudahan tersebut. Lihat dapur dan kemudahan dapur, kawasan dobi, bilik-bilik dan kawasan umum, kawasan rawatan dan bilik kumpulan, dll. Semasa lawatan, semua kakitangan dan pesakit yang anda kenali akan dibentangkan; secara umum anda akan dialu-alukan dan perkara-perkara tidak boleh menjadi pelik seperti yang anda jangkakan. Malah, banyak orang melaporkan bahawa mereka merasa di rumah; Lagipun, peratusan ketara kakitangan di pusat rawatan adalah ketagih dalam pemulihan. Oleh itu, sering terdapat solidariti yang hebat di pusat pemulihan untuk pesakit yang dimasukkan ke hospital.

Di manakah anda akan tidur?

Mengetahui asas-asas apa yang diharapkan dapat menjadikan pengalaman anda lebih menyeronokkan.

Selepas hari pertama anda di pusat pemulihan untuk pesakit hospital, anda mungkin akan habis. Pengaturan hambatan tidur dari pemulihan kepada pemulihan, tetapi pada umumnya mereka adalah gaya asrama dan dipisahkan oleh jantina. Dalam sesetengah kes mungkin terdapat 2 hingga 3 orang di dalam bilik atau suite bilik, sementara dalam kes lain mungkin ada bilik peribadi yang tersedia. Biasanya, pusat rawatan jenis ini lebih mahal.

Hubungan dilarang sama sekali semasa merawat, dan dengan alasan yang baik. Apabila menghadiri pemulihan hospital, anda harus mencari dan mengekalkan tumpuan utama anda pada pemulihan anda dan tidak ada yang lain. Walaupun pusat rawatan bercampur-campur, tidak dianjurkan untuk terlibat dengan seseorang di sana, dan mereka akan mengambil langkah berjaga-jaga agar fokus mereka tidak hilang. Dalam banyak kes, akibat mewujudkan hubungan dengan pesakit lain adalah pengusiran dari program.

Pengaturan tidur umum agak selesa dan bilik-bilik sering luas dan dilengkapi dengan segala yang anda perlukan sepanjang tempoh penginapan anda. Anda boleh menyesuaikan kawasan anda (dengan beberapa sekatan) dengan foto atau kesan peribadi lain.

Dalam hampir semua program rawatan, tidur hanya dibenarkan pada waktu tertentu. Sebagai contoh, pada siang hari anda akan sibuk dengan terapi, kumpulan dan bahagian lain dari pelan rawatan individu anda. Dan semasa anda mungkin dibenarkan bangun awal dan mengambil masa untuk diri sendiri, anda mungkin perlu bangun pada waktu tertentu dan memulakan hari anda.

Sekiranya anda mengalami kesulitan tidur, anda mungkin mempunyai pilihan ubat yang tersedia untuk anda, dan bantuan lain juga mungkin disediakan. Perlu diingat bahawa penting untuk jujur ​​dengan kaunselor anda; Sekiranya anda menghadapi masalah untuk tidur, anda harus bercakap, seperti yang anda perlu berehat dan mengemas kini setiap hari untuk memanfaatkan sepenuhnya pengalaman pemulihan dadah anda.

Makanan dan makanan semasa program pemulihan untuk pesakit dimasukkan ke hospital

Pemakanan adalah penting, dan makanan memberi orang pemulihan elemen sosial untuk bergabung

Makanan ketika menghadiri program rawat jalan bervariasi dari satu tempat ke tempat, tetapi kebanyakan pusat pemulihan adalah diet yang sihat. Pemakanan yang betul adalah bahagian kritikal pemulihan yang berterusan dari ketagihan. Lebih baik diet anda, lebih baik anda akan dilengkapi untuk menangani tekanan dan masalah kehidupan harian tanpa mengambil ubat atau alkohol.

Sesetengah pusat pemulihan diberikan tugas, yang bermaksud bahawa sekumpulan pesakit mungkin bertanggungjawab untuk menyediakan makanan sebagai sebahagian tugas mereka yang ditugaskan. Dalam kes lain, pesakit dibenarkan menyediakan makanan apa saja yang mereka kehendaki pada masa-masa tertentu, dan semuanya bermula di kawasan umum yang sama.

Kemudahan rawatan lain boleh menyediakan dapur di dalam bilik, yang membolehkan pesakit untuk memasak dan makan di kehendak semasa waktu luang. Dalam kebanyakan kes, ini juga bermakna bahawa orang yang menghadiri pemulihan perlu membeli untuk diri mereka semasa acara kumpulan yang diawasi di kedai runcit.

Akhirnya, pusat-pusat hospital mewah boleh menyediakan perkhidmatan hidangan lengkap kepada pesakit mereka, termasuk keperluan pemakanan atau permintaan khusus.

Jika anda mempunyai alahan atau sensitiviti makanan, kebanyakan pusat pemulihan dapat memenuhi keperluan anda. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai keperluan yang sangat khusus atau luar biasa, adalah lebih baik untuk membincangkan ini dengan pusat rawatan apabila anda memohon perundingan awal.

Panggilan telefon, e-mel dan lawatan semasa menghadiri pemulihan hospital

Keluarga adalah penting, tetapi begitu juga pemulihan anda.

Dalam zaman moden ini, orang-orang ketagih dengan teknologi hampir sama dengan ubat-ubatan, ia boleh menjadi sukar untuk membayangkan hidup tanpa tahap komunikasi biasa yang biasa anda gunakan. Tetapi apabila ia datang kepada pemulihan anda, tumpuan anda harus dirawat. Akibatnya, kebanyakan program pesakit dalam melarang keupayaan mereka untuk berkomunikasi dengan mudah dengan dunia luar. Ini amat sesuai untuk telefon bimbit.

Selain mengalihkan perhatian dari pelan pemulihan anda, telefon bimbit dan komunikasi lain yang pesat juga merupakan yang paling sering digunakan untuk mengatur kemasukan ubat ke klinik, kegagalan asas semua peraturan pusat rawatan.

Walau bagaimanapun, mengekalkan hubungan dengan rakan dan keluarga anda juga penting untuk keadaan kesihatan dan mental anda yang baik. Oleh itu, panggilan telefon dibenarkan pada waktu tertentu menggunakan telefon klinik utama telefon awam jika ada yang disediakan. Penggunaan e-mel mungkin dihadkan atau tidak, spesifikasi klinik yang dipersoalkan.

Program pemulihan pesakit dalam pesakit sering memerlukan anggota keluarga memainkan peranan yang aktif dalam merawat pesakit mereka. Ini umumnya dicapai melalui sesi terapi keluarga yang disederhanakan oleh tambahan yang berpengalaman dan / atau kaunselor keluarga.

Dalam kebanyakan kes, orang menghadiri pemulihan yang jauh dari tempat mereka tinggal, yang bermaksud lawatan dengan rakan dan keluarga yang tidak mungkin. Walau bagaimanapun, kebanyakan program berlangsung hanya 30 hari dan agak sengit, meninggalkan sedikit masa untuk kehidupan sosial. Ingatlah hidup anda dipertaruhkan di sini. Pemulihan adalah masa untuk menyelamatkan diri daripada melancarkan jalan kehancuran; Tumpukan pada itu dan anda akan pulang ke rumah sebelum anda tahu.

Terapi pemulihan untuk pesakit hospital

Bagaimanakah rawatan dadah berfungsi?

Pemulihan hospital bukan hanya mengenai pesakit ketagihan atau alkohol yang cukup lama untuk berpeluang untuk tetap bersih sebaik sahaja anda menyelesaikan program rawatan anda. Komponen asas pemulihan yang bertanggungjawab terhadap kejayaan ribuan penagih di seluruh negara adalah terapi berasaskan bukti. Terapi-terapi ini telah diuji dan amalan spesifik termasuk dalam komuniti rawatan dan termasuk:

Terapi individu:

Sesi individu dengan kaunselor ketagihan dapat membantu menemui penyebab utama penyalahgunaan dadah dan kecanduan atau alkoholisme. Jenis terapi ini membolehkan pesakit mencari jawapan mereka sendiri dengan panduan yang teliti dan bijaksana. Ini termasuk mengenal pasti dan merawat keadaan diagnostik ganda seperti kemurungan, bipolar, mania dan gangguan emosi yang lain.

Terapi Kumpulan:

Terapi kumpulan membolehkan semua pelanggan dalam pemulihan pesakit dimasukkan ke hospital untuk berkongsi pengalaman mereka dalam persekitaran profesional yang sederhana. Ini mungkin termasuk pertukaran percuma, pertukaran berpandu, aktiviti kumpulan, filem atau filem yang berkaitan dengan penyalahgunaan bahan, lembaran kerja dan banyak lagi.

Terapi keluarga:

Sebelum ini dibincangkan dalam artikel ini, terapi keluarga boleh menjadi bahagian penting rawatan. Selalunya, ahli keluarga amat terjejas oleh penggunaan dadah orang yang tersayang dan sebahagian daripada proses penyembuhan dan membina hubungan adalah untuk menangani dan membantu "membetulkan" masalah ini. Walau bagaimanapun, adalah penting untuk memahami jika ahli keluarga anda menggunakan dadah atau alkohol atau menyumbang kepada ketagihan anda, kemungkinan bahawa ia tidak akan dimasukkan ke dalam sesi terapi anda. Ini adalah untuk keselamatan dan kesejahteraan anda sendiri.

Terapi Reality:

Terapi realiti menumpukan pada apa yang sedang berlaku pada masa ini dan apa yang boleh dilakukan pada masa akan datang. Masa lalu tidak ditangani atau biasanya dibincangkan dengan terapi realiti: apa yang anda lakukan sekarang dan apa yang akan berubah adalah dua tumpuan utama.

Terapi realiti juga boleh merujuk kepada klinik pemulihan dadah yang berusaha mewujudkan persekitaran yang sedekat mungkin dengan "kehidupan sebenar."

Terapi Perilaku Kognitif:

Dalam istilah yang mudah, terapi tingkah laku kognitif bertujuan untuk mengkaji cara seseorang berfikir sekarang, dan membantu membangunkan rancangan dan matlamat untuk mengubah jenis pemikiran tersebut. Idea di sebalik jenis terapi ini ialah dengan mengubah cara berfikir anda, cara anda berperilaku juga berubah.

Sekiranya anda atau seseorang yang anda suka menentang ketagihan dan memerlukan pertolongan, anda boleh mendapatkan perundingan segera dan rahsia pada masa ini tanpa sebarang kos untuk anda. Anda boleh menghubungi nombor di bawah untuk menganalisis campur tangan, rawatan farmakologi untuk pesakit yang dirawat di hospital, rawatan pesakit luar, detoksifikasi dan banyak perkhidmatan lain yang disediakan oleh salah satu pusat pemulihan dadah utama di negara ini.

tag : pemulihan dadah, pemulihan dalam komuniti, pemulihan dadah secara islam, pemulihan dadah di malaysia

Catat Ulasan

0 Ulasan