Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

JOLOKO RAKYAT KELATE KAYO RAYO?

JOLOKO RAKYAT KELATE KAYO RAYO?



.
.
Rakyat Kelate sohor dengar Usahawan yang Berjaya , Betul tapi kebanyakkan mereka berada di Kota² Besar di Luar Negeri Kelate.

Usahawan yang berjaya yang berada di Kelate , Yang mempunyai income 5 - 6 Angka sebulan hanya sebahagian kecil sekitar 5%..

Golongan yang " Sedak duk " di Kelantan adalah terdiri dari pekerja Gov pula adalah sekiitar 10 % ..

Pekerja swasta / Keporat adalah sedikit bilangannya...Yang mana pekerjanya yang boleh di gajikan dengan gaji minimum dan caruman KWSP pun boleh di bilang dengan jari.

Hanya Syarikat seperti Kilang² Di Pengkalan Chepa dan Supermarket jah yang boleh mengajikan pekerja dengan gaji minimum serta Caruman KWSP.

GOLONGAN PALING BESAR DAN MEJORITI DI KELANTAN ...

Adalah terdiri dari peniaga kecil dan Pekerja harian...Golongan ni boleh di katakan.70% yang berada dalam Rakyat yang tinggal di Negeri Kelate.

Jangan tok cayo kalu royak gaji puak² ni hanya RM 20 ke RM 30 jah sehari...Tak ada rakyat kelate nok nafi bendaa ni.

Bekerja hari² untuk sekadar buleh make ..Peluang kirjo sangat terhad..Siapa yang boleh kerja Gov sangat selesa boleh tinggal di Kelantan.

Sebab tu Rumah² Banglow penuh dan berjujuk di sepanjang jalan..Bukan ke menandakan Rakyat kelate kayo?

Acu try g tengok ..dlm.rumah ada penghuni ko dok..Kebanyakan yang beli Rumah banglow buke rakyat tempatan..Tapi Ramai juga Staf2 Gov ( Rakyat kelate ) yang kena.bertugas diluar pakat beli hartanah utk masa depan .

Sebab tu jangan duk ingat Menjoriti rakyat Kelate senang..70 % Mereka ni hanya Peniaga kecil dan pekerja Harian sahaja !!.
.
.
Jadi Bila PKP dilaksanakan utk mengekang wabak COv 19...Mereka ni sangat TERJEJAS !!

Pendapatan harian sudah Tiada , Simpanan Langsung tiada...Apatah lagi nak Harapkan KWSP ..

Sebab tu bila Gov umumkan pakej bantuan dan boleh guna KWSP..Tiada apa yang mengembirakan mejoriti rakyat kelate.

Bantuan DUN yang sangat terhad , sedangkan mejoriti rakyat sedang kegusaran dengan terputusnya mata pencarian.

Jangan Kato Rakyat Kelate Degil !!..Ya ada yang degil..Tapi rata2 mereka perlu terus mencari duit dan makanan di kala PKP di jalankan.

Rakyat Kelate buleh Hidup begitu lama tanpa bantuaan kerajaaan ..Tika banjir besar 2014 rakyat kelate buleh bangkit..Sebab Sep kita meme rajin kerja dan berniaga.

Rakyat kelantan bangsa pedagang ..Boleh hidup di mana- mana ..Hok ni yang aku bangga.

Tapi bila di sekat dan tidak boleh bekerja dan berniaga..Apa lagi yang rakyat kelate boleh buat masa ini..dengan bantuan yang tidak mengena sasaran..

Kerajaan Negeri dan Kerjaan Pusat...Harap mengerti apa kesusahan Rakyat Kelate yang tidak sama sekali sama dari segi pendapatan dan cara kerja mereka..

Ketika.ini ..Mohon.di bantu mejoriti rakyat.kelantan.yang hidup dengan gaji harian dan peniaga kecil yang dah terputus sana sekali mata pencarian.
.
.
Abe Mat ...Usahawan Kecil Che Siti Wan Kembang.

Catat Ulasan

0 Ulasan