Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Review Huawei - Spesifikasi Huawei P40 Pro, P40 Pro Plus dan P40 vs P30 Pro dan Mate 30 Pro: Apa yang baru dan apa yang berbeza?

Review Huawei - Spesifikasi Huawei P40 Pro, P40 Pro Plus dan P40 vs P30 Pro dan Mate 30 Pro: Apa yang baru dan apa yang berbeza? | Generasi telefon pintar terbaru dan pastinya spec yang canggih dan terkini. Selepas kelewatan yang disebabkan oleh coronavirus, pembuat telefon Cina ini menyampaikan P40 dan P40 Pro dan P40 Pro Plus melalui livestream YouTube pada hari Khamis lalu. Ketiga-tiga telefon itu mempunyai perkakasan premium termasuk pemproses Kirin 990 terbaru, kadar penyegaran semula 5G, 90Hz dan pengimbas cap jari di skrin, yang dikatakan oleh Huawei mempunyai kelajuan buka kunci 30% lebih cepat daripada model tahun lepas. Paling bagus, tiada seorang pun daripada mereka akan mempunyai akses kepada perkhidmatan Google, disebabkan oleh kesulitan Huawei yang sedang krisis dengan kerajaan AS. Tetapi terdapat beberapa perbezaan utama di ketiga-tiga telefon dari segi saiz, reka bentuk, kapasiti bateri dan paling jelas sistem kamera.

Review Huawei - Spesifikasi Huawei P40 Pro, P40 Pro Plus dan P40 vs P30 Pro dan Mate 30 Pro: Apa yang baru dan apa yang berbeza?


P40 adalah yang terkecil daripada tiga lagi yang iaitu pada 6.1 inci. Dan juga  tanpa skrin pelekap, reka bentuknya adalah satu langkah ke bawah dari spesisnya yang lebih mahal, yang melambangkan apa yang disebut Huawei sebagai "paparan overflow quad-curve." Syarikat itu berkata reka bentuk baru itu menjadikannya lebih lancar dan sempurna dengan bantuan apa yang digambarkannya sebagai "demi kelebihan pada semua empat pihak."

artikal berkaitan:- Honor Magic 2 Quick Review: Telefon skrin penuh masa depan?

Jenama Huawei terkenal dengan kamera telefonnya yang sangat mengagumkan dan Siri P40 tidak terkecuali juga. Bersama dengan perkakasan kamera Leica, ketiga-tiga telefon dari siri Huawei P40 mempunyai kamera utama "Ultra Vision", yang menggunakan sensor 50 megapiksel yang bersaiz 1 / 1.28 inci. Ia adalah sensor terbesar Huawei yang pernah tertanam pada telefon sehingga kini - bahkan lebih besar daripada sensor dalam Samsung Galaxy S20 Ultra.

Huawei P40 Pro Plus mempunyai sistem lima kamera di bahagian belakang manakala Huawei P40 Pro mempunyai persediaan empat kamera di belakang dan dua sensor menghadap ke hadapan. Sementara itu, telefon P40 asas mempunyai sistem tiga kamera di bahagian belakang dan satu kamera selfie di bahagian depan. Zum optik bermula pada 3x dalam P40 dan meningkat kepada 5x dalam Pro P40. P40 Pro Plus mempunyai zoom optik 10x, tertinggi yang pernah kita lihat pada telefon.

Rintangan air adalah pembezaan lain antara ketiga-tiga telefon. P40 diberi nilai IP53, manakala Pro dan Pro Plus diberi nilai IP68. Ini bermakna kedua-dua yang terakhir sepatutnya dapat bertahan di dalam air, sementara P40 harus dapat mengendalikan hujan.

Peningkatan telefon P40 berbanding P30 Pro tahun lepas termasuk pemproses Kirin yang dikemas kini dan perisian berasaskan Android 10. Berbanding dengan Mate 30 Pro, telefon siri P40 baru mempunyai sensor utama yang lebih besar ( 50 megapixel vs 40 megapixel) di antara perbezaan lain telefon perdana Huawei direka untuk orang yang lebih peduli tentang kemunculan telefon dan keupayaan kameranya. Siri Matenya lebih fokus pada piksel dan pemproses.

Dilancarkan pada September 2019, Mate 30 Pro adalah pelepasan besar pertama Huawei selepas Amerika Syarikat mengenakan larangan perdagangan ke atas pembuat telefon Cina pada bulan Mei. Oleh itu, ia telah diumumkan tanpa suite perkhidmatan Google, termasuk akses ke Google Play Store, Gmail, Peta Google, dan lain-lain. Ia juga tidak mempunyai kuasa penuh sistem operasi Android Google. Ini bermakna P30 Pro, yang berdasarkan Android 9 Pie, adalah telefon Huawei paling canggih yang tersedia dengan Google Mobile Services. Tetapi ia tidak menawarkan 5G, jadi anda mesti menerima penggunaan 4G. Walau bagaimanapun, Huawei melabur dengan banyaknya dalam sistem mudah alih Huawei dan sedang berusaha untuk mendapatkan lebih banyak aplikasinya di kedainya.

Untuk perbandingan lengkap, lihat jadual spesifikasi kami di bawah.
1181/5000
Peningkatan telefon P40 pada tahun lepas P30 Pro termasuk prosesor Kirin yang dinaik taraf dan perisian yang dikemas kini berdasarkan Android 10. Berbanding dengan Mate 30 Pro, telefon dalam baru Siri P40 mempunyai lebih utama utama sensor (50 megapiksel) vs 40-megapixel -Megapixels labe labe. Telefon perdana Huawei direka untuk orang yang lebih peduli tentang penampilan telefon dan kamera kameranya. Siri Matenya lebih fokus pada piksel dan pemproses.

Dilancarkan pada September 2019, Mate 30 Pro merupakan pelancaran utama utama Huawei selepas AS mengenakan larangan perdagangan terhadap pembuat telefon China pada bulan Mei. Oleh itu, ia telah diumumkan tanpa perkhidmatan suite Google, termasuk akses ke Google Play Store, Gmail, Google Maps dan sebagainya. Ia juga kehilangan kuasa penuh sistem operasi Android Google. Ini bermakna P30 Pro, yang berdasarkan Android 9 Pie, adalah telefon pintar paling Huawei yang tersedia menafikan Perkhidmatan Bergerak Google. Tetapi ia tidak menawarkan 5G, jadi anda perlu menerima menggunakan 4G. Walau bagaimanapun, Huawei melabur dalam Sistem Mudah Alih Huawei sendiri, dan ia berfungsi untuk mendapatkan lebih banyak aplikasi ke dalamnya.

sedikit video tontonan untuk anda..



Catat Ulasan

0 Ulasan