Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Kajian baru menasihatkan menyimpan insulin dengan termometer

Kajian baru menasihatkan menyimpan insulin dengan termometer | Penyelidikan baru mendapati bahawa, disebabkan turun naik dalam suhu peti sejuk, pesakit dengan diabetes mungkin tidak sedar menyimpan ubat mereka pada suhu yang salah di dalam peti sejuk mereka, yang boleh menjejaskan potensi mereka. Dijalankan oleh Dr. Katarina Braune de Charité - Universitaetsmedizin Berlin di Jerman, dengan kerjasama Profesor Lutz Heinemann dan syarikat kesihatan digital MedAngel BV, kajian baru ini bertujuan untuk mengkaji kekerapan yang mana pesakit menyimpan insulin pada suhu yang Mereka tidak disarankan oleh Pengeluar. jarak.



Para penyelidik merekrut 388 pesakit diabetes yang tinggal di Amerika Syarikat. UU Dan EU dan mereka meminta mereka untuk meletakkan sensor suhu MedAngel SATU bersebelahan dengan insulin mereka di dalam peti sejuk dan / atau dalam beg diabetes mereka untuk insulin yang diambil sebagai pengganti. Sensor secara automatik mengukur suhu setiap tiga minit, sehingga 480 kali sehari, sebelum menghantar data ke aplikasi di mana ia dapat didaftarkan dengan selamat. Suhu dicatatkan untuk purata 49 hari.

Selepas menganalisis 400 rekod suhu, termasuk 230 untuk insulin sejuk dan 170 untuk insulin yang diangkut, para penyelidik mendapati bahawa 315 (79%) disimpan pada suhu di luar julat suhu yang disyorkan.

Secara purata, insulin yang disimpan di dalam peti sejuk berada di luar julat suhu yang disyorkan iaitu 11 peratus masa, bersamaan dengan 2 jam dan 34 minit sehari, walaupun insulin yang diangkut dalam beg diabetes hanya di luar cadangan suhu selama 8 minit hari. Lebih penting lagi, 66 sensor (17%) mengukur suhu beku di bawah 0 ° C, bersamaan dengan 3 jam sebulan secara purata.

Penemuan yang dibentangkan pada mesyuarat tahunan Persatuan Eropah untuk Kajian Diabetes (EASD) tahun ini di Berlin, Jerman, antara 1 dan 5 Oktober, menunjukkan bahawa penyimpanan insulin dalam peti sejuk isi rumah boleh menjejaskan kualiti. Banyak ubat dan vaksin yang suntikan sangat sensitif kepada haba dan sejuk dan mungkin binasa jika suhu mereka berubah walaupun beberapa darjah.

Insulin harus kekal di antara 2-8 ° C / 36-46 ° F di dalam peti sejuk atau 2-30 ° C / 30-86 ° F apabila dipakai. "Ramai orang yang menghidap kencing manis secara tersilap menyimpan insulin mereka kerana turun naik suhu dalam peti sejuk isi rumah," kata Dr Braune.

"Apabila anda menyimpan insulin anda di dalam peti sejuk di rumah, sentiasa menggunakan termometer untuk memeriksa suhu. Adalah diketahui bahawa keadaan penyimpanan jangka panjang insulin mempunyai kesan terhadap kesan menurunkan glukosa darah. Orang yang hidup dengan diabetes yang bergantung kepada insulin yang mengambil insulin beberapa kali sehari melalui suntikan atau secara berterusan mentadbir insulin dengan pam, dos yang tepat adalah penting untuk mencapai hasil terapeutik yang optimum.

Malah kehilangan tenaga secara beransur-ansur memperkenalkan variasi yang tidak perlu dalam dos. Lebih banyak penyelidikan diperlukan untuk meneliti sejauh mana penyimpangan suhu semasa storan domestik mempengaruhi keberkesanan insulin dan hasil pesakit. "

Catat Ulasan

0 Ulasan