Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Ubat Sakit Mata Semula jadi

Ubat Sakit Mata Semula jadi | Adakah anda sering mengalami sakit mata? Mata yang sakit atau mata merah biasanya disebabkan oleh jangkitan, alergi, mata kering, kecederaan, atau faktor lain yang boleh menyebabkan kerengsaan mata. Mata bengkak adalah jenis sakit mata yang paling teruk dan harus dirawat dengan segera.



Faktor lain yang boleh menyebabkan penyakit ini adalah kurang tidur, kekurangan zat makanan dan sistem imun yang lemah. Sistem imun yang tidak stabil akan menjadikan tubuh mudah terdedah kepada banyak jangkitan dan alergi yang diketahui. Keadaan mata ini biasanya berlangsung beberapa hari, bergantung terutamanya pada bentuk rawatan yang dilakukan oleh pesakit.

Kesakitan boleh menjadi keadaan yang serius dan boleh menyebabkan pelbagai komplikasi mata jika tidak dirawat dengan segera. Mengabaikan penyakit ini boleh menyebabkan masalah penglihatan atau kebutaan. Untuk merawat sakit mata secara semula jadi, berikut adalah beberapa ubat rumah untuk penyakit mata ini.

Elakkan menonton televisyen
Semasa sakit mata, penting untuk merehatkan mata anda daripada menonton televisyen berjam-jam. Televisyen atau peranti multimedia lain boleh memberi tekanan pada keadaan mata anda yang berterusan dan boleh mengakibatkan penyakit ini panjang umur.

Sapukan kompres suam
Mata yang sakit, terutamanya jika bengkak, dapat dirawat dengan kompres hangat ke kawasan yang terjejas. Ia dapat melegakan kesakitan dan mengurangkan bengkak. Sentiasa gunakan kain bersih dan rendam dalam air suam, peras, dan kemudian oleskan.

Gunakan titisan mata

Titisan mata dirancang untuk merawat kemerahan dan dapat menenangkan mata dengan lebih cepat. Titisan mata biasa digunakan oleh banyak orang untuk mencegah dan merawat penyakit dan kerengsaan mata.

Rujuk doktor anda
Setelah simptom mata berterusan selama berhari-hari, segera berjumpa doktor untuk diagnosis dan rawatan yang tepat. Berikan semua maklumat mengenai kapan dan bagaimana mata anda sakit dan membengkak. Semua maklumat membantu menentukan sebab dan rawatan keadaan anda.

Mengamalkan teh sejuk yang tidak sedap

Tradisi perubatan Cina, beg teh digunakan untuk menyembuhkan penyakit ini. Cukup tuangkan air bersih ke dalam teh dan biarkan selama beberapa minit di dalam peti sejuk, tetapi pastikan ia tidak beku. Sapukan dengan lembut ke kawasan yang terkena dari semasa ke semasa.

Ini adalah ubat semula jadi untuk sakit mata. Untuk mengelakkan daripada mendapat penyakit ini, ambil langkah berikut.

Mengasingkan orang dengan mata yang sakit

Sekiranya salah seorang ahli keluarga anda sakit mata, adalah lebih baik mengasingkannya kerana mata yang sakit dapat menular akibat jangkitan. Elakkan orang yang sakit mata, dan lakukan perkara yang sama sekiranya anda sendiri mengalami keadaan ini.

Menjaga kebersihan bersih

Kebersihan fizikal yang lebih baik dan bersih bermaksud tubuh yang lebih sihat dengan imuniti yang kuat terhadap bakteria, virus dan penyakit berjangkit lain.

Diet yang mencukupi dan sihat
Sayur-sayuran dan buah-buahan dapat menyediakan nutrien dan mineral yang diperlukan oleh tubuh anda untuk melawan jangkitan dan penyakit. Mata kita memerlukan nutrien yang tepat untuk menjaga penglihatan yang betul dan mengelakkan penyakit mata.

Rehatlah dengan baik
Terlalu banyak kerja komputer atau menonton televisyen boleh memberi tekanan kepada mata anda. Merehatkan mata anda melalui tidur siang atau hanya menutup mata selama beberapa minit boleh menyumbang kepada penglihatan yang lebih sihat.

Pertimbangkan persekitaran anda
Persekitaran anda memainkan peranan penting dalam kesihatan mata anda. Cuba hadkan pendedahan anda terhadap terlalu banyak pencemaran yang boleh mengganggu mata anda. Bekerja dan hidup di persekitaran yang bersih sebanyak mungkin.

Sekarang anda sudah mengetahui kaedah rawatan rumah dan bagaimana untuk mengelakkan dan mencegah sakit mata secara semula jadi. Ingat petua ini untuk penglihatan yang baik dan mata yang sihat sepanjang hayat!

Catat Ulasan

0 Ulasan