Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

419 Adakah penipu menggunakan carian Google untuk mencari mangsa baru?

 419 Adakah penipu menggunakan carian Google untuk mencari mangsa baru? | 419 Penipu mula menggunakan teknologi dengan lebih kerap untuk menipu mangsa yang tidak bersalah. Saya melihat e-mel dan laman web canggih dan direka secara profesional, kemahiran kejuruteraan sosial yang bijak, dan e-mel penipuan yang menyasarkan orang tertentu setiap hari. Itu mungkin tujuan penipu yang menggunakan Carian Google untuk mencari Yahoo! dan alamat e-mel AOL orang di AS yang sangat memerlukan dana. Ya, penipu itu melakukan carian Google untuk rentetan carian: "alamat e-mel orang di AS yang memerlukan dana @yahoo atau surat dari AOL." Antara hasil carian adalah pautan ke halaman penipuan loteri saya di mana saya menerangkan kaedah yang digunakan oleh penipu loteri untuk menipu mangsa yang tidak bersalah. Penipu itu cukup bodoh untuk mengklik pautan itu, dengan berkesan menunjukkan alamat IP dan rentetan carian yang tepat yang dia gunakan.



Beberapa perkara segera menarik perhatian saya ketika saya menganalisis statistik pelawat. Pelawat itu berasal dari Nigeria, dengan alamat IP 196.1.179.153, yang sering terlibat dalam penipuan e-mel dan spam. Penyedia perkhidmatan Internetnya adalah Nitel, syarikat telekomunikasi terkemuka di Nigeria. Yang paling mengejutkan saya ialah rentetan carian yang digunakan oleh pelawat ini. Adakah penipu itu benar-benar berfikir bahawa dia akan mencari alamat e-mel warganegara Amerika, mencari dana di Internet, menggunakan Yahoo! Atau alamat e-mel AOL dan juga meninggalkannya di web untuk digunakan oleh sesiapa sahaja? Ia seperti pergi ke Amazon, berharap dapat mencari tawaran istimewa pada 419 Scam Victims, atau menerima mangsa di pinggan perak. Tetapi adakah carian seperti ini benar-benar tidak masuk akal?

Beberapa teori menarik muncul dalam fikiran saya ketika menganalisis rentetan carian.

419 penipu mensasarkan orang yang tinggal di Amerika Syarikat. Kenapa? Mereka mungkin mempunyai tahap kejayaan yang lebih baik dengan orang Amerika;
Mereka lebih suka orang menggunakan perkhidmatan e-mel Yahoo! dan AOL. Kenapa? Yahoo! dan AOL tidak seefektif Gmail dan mungkin lebih mudah bagi penipu untuk menghubungi orang yang menggunakan perkhidmatan e-mel ini. Perhatikan juga bahawa penipu itu tidak mencari alamat e-mel Hotmail. Menurut 419eater.com, sebilangan penipu tidak suka berbual dengan pengguna Hotmail; Y
Mereka secara khusus menyasarkan orang yang memerlukan bantuan kewangan. Kenapa? Orang yang mempunyai masalah kewangan yang serius sering terdesak dan akan melakukan apa sahaja untuk memperbaiki keadaan kewangan mereka. 419 penipu memanfaatkan keputusasaan ini, menjadikannya mudah untuk meyakinkan mangsa-mangsa ini.

Saya faham bahawa sukar untuk mendasarkan teori yang kukuh pada satu kejadian, jadi ini hanyalah beberapa kemungkinan dari sudut pandangan peribadi. 419 penipu menghantar e-mel ke banyak negara, bukan hanya Amerika Syarikat, mereka menghantar e-mel ke Gmail dan akaun e-mel lain, bukan hanya Yahoo! dan AOL dan menghantar e-mel secara besar-besaran, seperti spammer dengan pendekatan senapang, mereka sering tidak tahu siapa penerima.

Apa yang dapat kita pelajari dari tingkah laku ini? Jangan menerbitkan alamat e-mel peribadi anda di mana-mana kawasan awam di web dan jangan mendedahkan status kewangan anda di web. Penipu akan menggunakan ini untuk keuntungan anda. Sekiranya mereka mempunyai alamat e-mel anda dan pada masa yang sama mereka mengetahui masalah kewangan anda, mereka boleh menghantar e-mel yang menarik dan sangat spesifik, meletakkannya di tempat yang tepat pada waktu yang tepat. Saya masih berpendapat bahawa ada niat baik dari pihak penipu untuk melakukan carian terhad, dengan harapan dapat mencari mangsa yang sesuai dengan profil ini. Namun, penipu ini secara tidak sengaja mengungkapkan salah satu kaedah pengumpulannya, jadi mari kita mengambil langkah berjaga-jaga yang diperlukan dan menyukarkan penipu untuk mencari mangsa baru.

Catat Ulasan

0 Ulasan