Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

Mahathir - Malaysia digulingkan dari parti di tengah perebutan Kuasa

Mahathir - Malaysia digulingkan dari parti di tengah perebutan Kuasa | KUALA LUMPUR, Malaysia: Bekas Perdana Menteri Malaysia, Mahathir Mohamad digulingkan dari parti politik etnik Melayu dalam pertempuran terbaru dengan penggantinya, tetapi telah berikrar untuk mencabar langkah tersebut.


Mahathir, 94, bersama anaknya dan tiga anggota tinggi lain, diusir dari parti Bersatu pada hari Khamis
Parti itu terbahagi kepada dua kubu sejak pertikaian politik yang sengit menyebabkan Mahathir meletak jawatan sebagai perdana menteri pada bulan Februari dan raja untuk melantik sesama anggota parti Muhyiddin Yassin sebagai penggantinya walaupun ada bantahan Mahathir.
Anak Mahathir Mukhriz Mahathir telah mencabar Muhyiddin sebagai ketua parti dalam undian yang ditangguhkan untuk wabak coronavirus.
"Tindakan unilateral oleh Presiden Bersatu untuk memecat kami tanpa alasan yang sah adalah kerana ketakutannya sendiri untuk menghadapi pemilihan parti, dan juga kedudukannya yang tidak selamat sebagai perdana menteri paling tidak stabil dalam sejarah pentadbiran negara," Kenyataan bersama oleh Mahathir dan empat yang lain mengatakan.
Mahathir mengasaskan Bersatu dengan Muhyiddin pada 2016, dan parti itu bergabung dengan pakatan yang memperoleh kemenangan yang mengagumkan pada pemilihan 2018, yang membawa kepada perubahan pertama pemerintahan sejak kemerdekaan.
Perikatan pemerintah itu runtuh setelah Muhyiddin menarik Bersatu untuk bekerjasama dengan pemerintah lama, yang dituduh melakukan rasuah secara besar-besaran. Perdana Menteri dua kali Mahathir meletakkan jawatan sebagai tunjuk perasaan.
Mahathir mengatakan bahawa dia masih mendapat sokongan majoriti ahli parlimen dan meminta undi tidak percaya terhadap Muhyiddin. Pengundian ditunda di tengah wabak itu, tetapi dapat berlangsung pada sesi Parlimen berikutnya pada bulan Julai.
Dalam kenyataan mereka, Mahathir dan anggota yang diusir lainnya mengatakan bahawa tindakan itu tidak sah dan bahawa mereka boleh mengambil tindakan undang-undang untuk menentang penamatannya dan memastikan bahawa Bersatu tidak digunakan sebagai kenderaan bagi mereka yang tergila-gila dengan kuasa.
Surat-surat parti yang dihantar kepada kelima-lima mengatakan keanggotaan mereka telah berhenti ketika mereka duduk bersama blok pembangkang semasa sesi setengah hari di Parlimen pada 18 Mei. Tetapi surat itu ditandatangani oleh pegawai yang lebih rendah daripada kumpulan Mahathir dan yang lain mengatakan bahawa mereka tidak mempunyai kuasa untuk membuangnya. .
"Semua mata tertuju pada gerakan Mahathir berikutnya," kata Oh Ei Sun, rakan di Institut Hal Ehwal Antarabangsa Singapura. "Muhyiddin akan benar-benar salah jika dia yakin ini akan memperlambat serangan Mahathir tanpa henti sehingga tidak menggulingkannya sebanyak itu, tetapi untuk menggulingkan koalisi pemerintah saat ini."
Muhyiddin sebelumnya pernah berusaha berdamai dengan Mahathir, namun gagal.
Kerajaan sekarang termasuk parti mantan Perdana Menteri Najib Razak, yang diadili atas tuduhan yang berkaitan dengan skandal kewangan besar-besaran.

Catat Ulasan

0 Ulasan