Ad Code

Ticker

6/recent/ticker-posts

SST Berjalan Lancar

PETALING JAYA: Ini adalah peralihan yang lancar pada hari pertama Cukai Jualan dan Perkhidmatan membuat kemunculan semula, tanpa perubahan besar dalam harga barangan dan barangan penting. SST Berjalan Lancar

Perniagaan tidak menghadapi masalah untuk menukar sistem mereka untuk menjejaskan SST, yang dilaksanakan selepas cuti cukai tiga bulan yang diisytiharkan oleh kerajaan Pakatan Harapan.



Kerajaan baru menafikan Cukai Barangan dan Perkhidmatan pada 1 Jun.

Kebanyakan pasaraya dan restoran mengekalkan harga mereka semalam kerana mereka menggunakan stok lama yang diperoleh semasa percutian cukai.

Para pengguna juga tidak mempunyai banyak masalah menyesuaikan diri dengan perubahan cukai.

Thillai Govindrajin, 40, yang bekerja di sektor logistik, berkata beliau tidak merasakan perubahan harga tetapi berharap pihak berkuasa akan telus dan menunjukkan sama ada terdapat perbezaan harga barangan yang dijual di pasar raya.

"Akan lebih mudah bagi para pengguna melihat apakah ada perbezaan. Walau bagaimanapun, kami memahami bahawa ia memerlukan sedikit masa untuk bertukar kepada sistem baru.

"Kami berharap harga barang tidak akan naik terlalu tinggi," katanya di sini semalam.

Muji Khan, penyelia pasar raya di Taman Tun Dr Ismail, berkata saluran itu akan mengekalkan harga produknya kerana masih belum menerima apa-apa notis daripada ibu pejabatnya untuk menyemak semula harga.

"Kami masih menunggu maklumat lanjut daripada pembekal pada harga baru.

"Pada masa ini, kami menggunakan harga yang sama," katanya.

Presiden Persatuan Rantaian Runcit Malaysia Datuk Gary Chua berkata ia tidak menerima apa-apa aduan daripada ahli dan pertukaran ke sistem baru itu secara relatifnya tidak jelas.

"Ia hanya satu suis mudah kembali kepada sistem lama, jadi tidak ada masalah. Tidak seperti GST, kita terpaksa melakukan banyak pemantauan dan sesetengah daripada kita memerlukan lebih banyak tenaga kerja. Ia juga lebih mahal kerana perubahan perisian, "katanya.

Timbalan presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia, Mohd Yusof Abdul Rahman menggesa pengguna untuk memberi maklumat mengenai harga pasaran supaya mereka boleh membuat pilihan pintar.

"Jika mereka merasakan mereka ditipu, sila membuat laporan dengan badan-badan berkaitan," katanya.

Ketua Pengarah Jabatan Kastam Datuk Seri Subromaniam Tholasy berkata secara umum peralihan itu berjalan lancar di semua sektor.

"Bagi bahagian import, ia berjalan dengan lancar kerana kami telah memperbaharui sistem pada tengah malam dari GST bernilai sifar hingga SST.

Jabatan beliau, katanya, akan memulakan Ops Bimbing untuk mendidik pengendali perniagaan mengenai pematuhan dengan keputusan baru itu, dan bukannya membebankan mereka.

"Tidak akan ada penguatkuasaan yang sukar, hanya lawatan untuk menasihatinya supaya mereka memahami sistem dan boleh beralih dengan lancar," katanya.

Di Pulau Pinang, pengarah operasi runcit Sunshine Wholesale Mart Sdn Bhd, Yee Kam Ming berkata, kedai-kedainya masih menjual barangan pada harga GST tanpa nilai sementara menunggu pengundian daripada pengilang.

"Kami masih menunggu harga terkini daripada pengeluar dan menjual stok sekarang pada harga lama.

"Menjelang akhir bulan ini, kita perlu tahu harga baru dan menyesuaikan dengan sewajarnya," katanya.

Cek di beberapa pusat membeli-belah mendapati aktiviti membeli-belah telah melambat sedikit selepas tergesa-gesa pada minit terakhir sebelum SST ditendang. Sesetengah perniagaan ditawarkan untuk menyerap cukai untuk barangan mereka.

sumber 

Catat Ulasan

0 Ulasan